Jumaat, 25 Julai 2014

Debaran beraya: Tips menempuh kesesakan semasa beraya :)

Assalamu 'alaikum,

Selamat berhari raya selepas melalui penat lelah berpuasa sahabat :)




Macam yang saya tulis di entry giveaway sueakgogeus, puasa 2014 ni memang gile lain rasanya dari sebelumnya. Anda boleh baca kalau nak tahu. Hehe, jadi raya 2014 tahun ini, apa bezanya ya?? Hmm..antaranya, tahun ni la baru dapat feel 'balik kampung'. Sebab? Sebab saya memang orang kampung di bandar. Kampung di Selangor. Hahaha. Tahun ni dari Langkawi ke Selangor, experience pertama saya ni!! Teruja sangat!!

Ini sedikit tips sempena pulang beraya dan semasa berhadapan dengan kesesakan lalu lintas.

  • Sabar : Kalau bulan puasa kita digalakkan bersabar, bulan raya pun kita mesti lebih bersabar. Bersabarlah dikala kita nak 'berperang' menempuh kesesakan lalu lintas dalam perjalanan yang nak dituju tu. Memang saya faham, sebab saya pun antara hamba Allah yang boleh hilang sabar kalau jalan sesak.

  • Doa : Doa mulakan perjalanan tu amat penting tau. Jangat lupa baca supaya Allah sentiasa dekat dihati kita. Insyaallah terlindung dari malapetaka yang buruk.

  • Apa yang saya lakukan kalau saya hampir hilang sabar atau bosan dalam kereta lama-lama? Haa, saya pasang lagu kuat-kuat, pastu karaoke lah dalam kereta tu. Lagi 'happening' bila ajak sekali semua dalam kereta karaoke. 

  • Habis karaoke sakit tekak, saya borak dengan orang dalam kereta tu. Biasa satu keluarga saya lah. Then, bosan lagi baru tidur. Haha untung tak penah jadi drebar kalau jalan jauh. Biasa kalau bawak jauh pun drive bergilir-gilir. 

Yang penting, utamakan keselamatan diri dan keluarga. Biarlah lambat asalkan kita pergi dan pulang dengan selamat. Insyaallah. :)




8 ulasan:

  1. setuju karaoke mmg buleh hilangkan tension/boring...kite same! :D

    BalasPadam
  2. Aini perasan tak, kita banyak sama? suke22... aini ni umor berapa? takpe ke x panggil akak or anything? rasa tak sopan plak... umor berape? kite lahir 1991... :D hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ngaa kita lahir 87.x pe panggil aini sajaaa. Xde hal :) aah tp aisya lg pndai laaa dok jermann bak angg hihikk

      Padam
  3. eh jangan la ckp gtuh... xpe, kite panggil akak ye... :D kite segan... kalau xtau umor, memang rase sebaya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. He..bole je mane2.yg penting kite same2 cute bahaha

      Padam